Látható természettudomány
2019. szeptember 20. írta: csalaneedit

Látható természettudomány

Digitális tanítási gyakorlat 

 

1. Bemutatkozás

  • Ki vagyok?
  • Milyen az iskola felszereltsége (digitális eszközök, természettudományos laborok)
  • Milyen a kiválasztott osztály? ((összetétel, tanulási motiváció, tanulási képesség, tudásszint és a tanulók tantárgyhoz való viszonyulása stb.)
  • Milyen saját tudást/kompetenciát tudunk "hozni" a csoportba? OSZD MEG!

2. Milyen lesz a képzés?

Képzés bemutatása: Tudja mindenki, hogy mire vállalkozott? Megnézem, mire is számítsak!

3. Milyen dokumentumokat kell elkészíteni?

Aki már készített portfoliot, az rutinos lesz! Sőt, lehet vannak is kész, itt is használható dokumentumaid. Aki nem készített még portfoliót, az pedig most részben felkészül arra is. Megnézem, hogy milyen dokumentumokat kell elkészítenem! A képzés során ezt a sablont kell használni.

Minták: 

4. Milyen lesz az online képzés?

Előzetes feladat: megnézzük az adott hétre kiírt órarészletet!

Lássunk egyet! A fenti kémiás órához két 2x8 perces videót vettünk fel. Az óra első részében kísérleteztünk, majd kipróbáltunk egy DeckToys szabadulószobát (ami sajnos hálózati kapcsolatok játéka miatt csak következő órán működött. Hát, van ilyen is.)

Megbeszélt időpontban csatlakozunk az online megbeszéléshez! 

Skype-ot fogunk használni! 

Online megbeszélés menete:

Csináljuk meg először "in vitro":

Próbáljuk meg "in vivo":

  • Vonuljunk el!
  • Csatlakozzunk a skype híváshoz!
  • Értékeljük az órát a kapott szempont szerint!

5. Ismerjük meg a Moodle felületet!

Mindenki kapott előzetesen az MDOE felülethez felhasználónevet és jelszót. BELÉPEK AZ MDOE FELÜLETRE! Kiválasztom a saját kurzusom (DTGY-LTT – GYŐR)

  • Résztvevők: írj pár sort magadról!
  • Geomatech digitális oktatási gyakorlat:
    • Itt bepillanthatsz, hogyan kell majd feltölteni a Drpboxba a videót!
    • Feltöltheted a választott tanmenetet! Ezt tegyük is meg, túl leszünk rajta.
  • Általános információk: minden eddig elhangzott információt elérhetsz innen is.
  • Kincstár: ha már lesznek fent anyagok (megtartott órák videói, online megbeszélések videói, stb.), azokat innen újra meg tudjátok nézni.
  • Bevezető 8 órás kontakt képzés: ezt csináljuk most!
  • 1. alkalom: ezt meg mindjárt megbeszéljük, hogy mikor lesz, ki tartja az első órát.
    • Digitális órarészlet óravázlat tervezete: csak a digitális eszköz használatára vonatkozó 10-15 perces órarészlet vázlata. Online szerkeszted, csak Te és az oktató látja. Elkészítése: óra tartása -2. nap
    • Digitális óra teljes vázlata: 45 perces óravázlat, online szerkeszted, csak Te és az oktató látja. Elkészítése: óra tartása -1. nap.
    • Digitális óra videója: az óra megtartása után kell feltölteni. 
      • Feltöltése: óra tartása +2. nap.
      • Videó időtartama körülbelül 20 perc legyen, MP4 formátumú legyen és körülbelül 300 MB
      • Nem biztos, hogy egy mobiltelefon kamerájával felvett videóról bármit látni fogtok és még fejfájást is kaptok, mert remeg a keze a felvételt készítő illetőnek.  Nagyon fontos, hogy a gyerekek is rajta legyenek a videón (kivéve, ha ezt a tankerület vagy az iskola nem engedélyezte), amikor a digitális eszközt használják. Azt szeretnénk megnézni, hogy mi zajlik az órán, hogy milyen a hangulat, mennyire motiváltak a gyerekek és hogy milyen ügyesen használják az adott eszközt. Tehát ha csak az interaktív tábla van felvéve 20 percen keresztül, annak semmi értelme nincs. Lehet, hogy a gyerekek a háttérben kifestő könyvet színeznek, hiszen nem látunk semmit.

    • Skype
    • Vélemény: ki kell tölteni az órát tartónak egy online kérdőívet. Elkészítése: óra tartása +7. nap
    • Fel kell tölteni a véglegesített óratervet és óravázlatot, hogy mindenki láthassa! Elkészítése: óra tartása +7. nap

6. Képzés ütemezése

Mikor legyenek a skype órák? 

7. Ki tartja az első órát?

Én!

8. Ötletek

Kémiához:

  • Saját kémiás blogom gimiseknek, ahol tematikusan találod az általam elkészített óravázlatokat, felturbózva webes alkalmazásokkal. Megnézem a blogot: nlgkemia.blog.hu
  • Saját kémiás blogom általános iskola 7. osztálynak, ahol tematikusan találod az általam elkészített óravázlatokat, felturbózva webes alkalmazásokkal. Megnézem a blogot: kemia7.blog.hu

Biológiához

  • Saját biológiás blogom, ahol tematikusan találod az általam elkészített óravázlatokat, felturbózva webes alkalmazásokkal. Megnézem a blogot: bubo.blog.hu
  • Balázs Brigitta kolléganő blogja, szintén sok-sok óravázlat ötlettel! Megnézem a blogot: bbrigitta.blog.hu

Földrajzhoz:

  • Balázs Brigitta kolléganő blogja, szintén sok-sok óravázlat ötlettel! Megnézem a blogot: nlgfoldrajz.blog.hu

 

9. Módszerek

  1. Mémek az órán: sokféle mémgenerátort használhatsz, például ez is egyszerű MÉMGENERÁTOR, a gyerekek is gyorsan rájönnek, hogyan használják! Itt például az volt a feladatuk, hogy a labor rendjéről készítsenek mémeket!
  2. Plakátok, prospektusok szerkesztése CANVA felületen: karácsonyi bólékat készítettek a gyerekek, oldatok témakörhöz kapcsolódódan.
  3. Oktatási blog segítségével egész jól kivédhető a lemaradás: ezt a leckét úgy dolgozták fel a diákok, hogy egy magyar tanárnő volt bent az órán.
  4. Az oldatokat geogebrás feladatok segítségével gyakoroltuk.
  5. Az égés - tűzoltás témakörnél quizizzt használtunk.
  6. Redmenta: eredetileg online dolgozatírásra van kitalálva. Bejelntkezés után megoldják a gyerekek a feladatsort, majd automatikusan javítja a rendszer, sőt: tudok beállítani automatikus visszajelzést a válaszokr. Rögtön látja hány %-ra írt, és hogy erre hányast kap.                                                                Olykor a Redmentát nem a megszokott módon használom: a vízszennyezés témakör feldolgozása után otthoni házi feladat volt a dolgozat elkészítése. A feladatot a videó megtekintése után lehetett helyesen kitölteni. Próbaként kitöltheted: Redmenta direktcím: csibe33 (Redmenta használatáról találsz képzési anyagot a Webunin, ezt én készítettem)
  7. A levegővédelemnél kipróbáltuk a digitális szabadulószobát is: DECK TOYS.
  8. A kémia számolásokkal sokat küzdenek a gyerekek. Elég sokat megteszek értük, hogy boldoguljanak: olykor felveszem videóra a számolásokat, vagy éppen a színtest működését bemutató kesztyűbábos-modell készítését.
  9. Komoly kihívást szokott jelenteni a fizikai tulajdonságok logikájának megértése, ezekhez szívesen használok Learn App feladatokat. A karbonsavas témakörnél több feladatot is megoldottak órán. (LearningApps feladatok készítéséhez oktatóvideó)
  10. Az aldehides témakörnél használtunk egy online molekulatervezőt: MOLVIEW
  11. Biológiából nagy kedvencem a Learn.Genetics oldalak: legutóbb egeret klónoztunk a genetika alkalmazásának bemutatására.
  12. A diákok nagy kedvence a QUIZLET LIVE (komolyan az). Már-már azt hiszik, hogy játszunk, mégis szuperül megtanulják a sejtosztódást ezzel a módszerrel! Ebben a bejegyzésben megtaláljátok az általuk készített gyurmafilmek time-laps feldolgozásait is. (Ötlet: AKG!)
  13. Ez a bejegyzések SZTA konferenciához készültek
    • Légzés: légzéssel kapcsolatos interaktív feladatok: nem szokványos KAHOOT, SKETCHFAB 3D modell alapján LearnApp feladat megoldás, gégeboncolás SWAY fázisképek segítségével. Akit érdekel, az óráról készült videó itt elérhető.
    • Látás: szintén a Nobel díjas konferenciára érkező diákoknak tartott laborfoglalkozásra készült, ebben sokféle látással kapcsolatos mobilappot is használtunk.
  14. Ez is sok interaktív ötletet mutat a táplálkozás tanítására.
  15. Virtuális valóság alkalmazások: LANDSCAP AR, QUIVER (le kell tölteni mobilra)
  16. Szintén Webunis ingyenes oktatóanyag a Forms használata: ezt is be lehet állítani tesztnek.
  17. Földrajzos linkgyűjtemény PADLET
  18. Kémiásoknak tudom ajánlani a SUTORI felületet, ahol online laborjegyzőkönyvet tudsz készíteni, és a víz témakörhöz készítettem egyet - igaz ez egy bioszos bejegyzés
  19. Érdemes megnézni a 8. osztályos kémián a levegős leckét, itt egy interaktív képet fogsz lát, ami a GENIALLY alkalmazással készült: Én azt az opciót választottam, hogy a számok sorrendjében nézik át eddigi ismereteiket.
  20. 8. osztályosok év eleji ismétlésnél kapták azt a feladatot, hogy az előző éven megismert kísérletekből készítsenek rajzos szemléltetést a CHEMIX.ORG kísérlettervezővel

 

 

 Aminek ma meg kell lennie: 

Fel kell tölteni egy tanmenetet! (a képzés végső beadandója az lesz, hogy majd ebből készítesz egy digitális tanmenetet: amely legalább 40%-ban tartalmaz digitális eszközhasználatot)

  • EFOP tananyagfejlesztőknek: Abban az osztályban, ahol a digitális órákat tartod.
  • Aki műkedvelőként vesznek részt a kurzuson, azoknak másik tanmenet is lehet. (Az sem baj, ha a felvett órák nem egyazon osztályban mennek.)

 

Szeretnék látni mások által készített órákat!

Mindenkinek megjelent a felületén egy új kurzus: DTGY-szintézis névvel. Itt kollégák és oktatók által készített minták láthatóak. Meg tudjátok nézni az órarészletet, óratervet - hasonlókat kell készítenek. Az oktatók által készített órákhoz tartoznak alkalmazásvideók is, amik az adott órán használt alkalmazás elkészítését mutatják be.

I. periódus - Dobjuk fel az órát!

II. periódus - Könnyítsük meg a dolgunkat!

Készítsünk digitális, önjavító LearningApps munkafüzeteket!

Írassunk online dolgozatot! (Google Forms, Redmenta használata)

 

III. periódus - Osszuk meg a tananyagot!

Online osztálytermek

Oktatási blogok

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://12biol.blog.hu/api/trackback/id/tr3914615340

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása